wettelijke regels...!?

Voor alle NON related Honda stuff. Hou het netjes.
Plaats reactie
Highway Angel
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-01-2010 16:54

wettelijke regels...!?

Bericht door Highway Angel » 06-04-2010 19:56

best gekke vraag misschien,

ik vroeg me af hoe het zit met de wet, wat betreft tuning en styling.
op google kom ik alles te weten over ongelukken en de aansprakelijkheid bij ongelukken... ik zal wel niet goed zoeken.

ik wil eigenlijk weten of motortuning onbeperkt is en styling betreft sideskirt, bumpers, stickers op de auto en geblendeerde ramen, tot hoever je mag gaan.

Greetz
It's just a Ride!

crxtyper
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: 15-04-2008 09:00

Bericht door crxtyper » 09-04-2010 10:12

Als ik het me goed kan herrineren. Als een auto meer dan 30% vermogens toename heeft moet hij op nieuw rdw gekeurd worden. Alle ramen achter de bestuurder mogen 100& verduisterend zijn. Alleen de ramen bij de bestuurder/bijrijder mogen maar 10of 15% verduisterend zijn. De voorruit mag je niks aan doen. En qua bodystyling. Alles mag en kan alleen geen scherpuitstekende delen. En da maten van de auto mogen niet veranderen. Dus niet breder hoger of langer met een marge van een procent of 2 volgens mij. Maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat iemand hier dat iets beter weet. Maar zo is het volgens mij.

Highway Angel
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-01-2010 16:54

Bericht door Highway Angel » 18-04-2010 19:45

ik heb zelf ook al iets gevonden.

de ramen achter de bestuurder mogen alleen 100% verduisterd zijn als er aan beide kanten een zijspiegel aanwezig is, zoniet dan mag het max 30% verduisterd zijn
It's just a Ride!

crexje
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 22-06-2008 22:39

Bericht door crexje » 25-05-2010 16:44

Ik wilde jullie deze ervaring niet onthouden en gezien het aantal 'aangepaste' auto's op dit forum volgens mij ook wel een relevant onderwerp.

Zoals jullie mss inmiddels hebben gelezen zitten er na 10 jaar aanpassingen en ombouwen doorvoeren in mijn kever 'iets' meer pk's en wilde ik na wat ongerust makende verhalen met verzekeringsmaatschappijen, toch maar de sprong wagen en hem aanbieden bij de RDW met de bedoeling het grotere vermogen op kenteken te krijgen. Ik had gelezen dat je dan na een algemene keuring bij je locale RDW station doorverwezen wordt naar het RDW circuit op Lelystad en er dan een 'weggedragstest' en geluidskeuring komt. So be it.
Ik fiets altijd fluitend door de apk en de kevert rijdt ook al een poosje vrij probleemloos, ook op oa Zandvoort bij Harc dagen en zo'n weggedragtest op Lelystad leek me eigenlijk nog wel leuk ook, ondanks de vrij hoge kosten. Ik had daar wel vertrouwen in zeg maar dat dat goed zou gaan, want het ding remt als een gek en ligt errug goed op de weg (kan altijd beter natuurlijk).
Zo gezegd, zo gedaan, 2 weken geleden aangemeld in N'gein zonder afspraak, maar er was bijna niemand in de vakantieperiode, dus was meteen aan de beurt. Kenteken ingeleverd aan de balie (!) en voor de poort geparkeerd.
De keurmeester controleerde het chassisnummer, vroeg of er een 6-cylinder inzat (nee dus) en controleerde wat gewone apk-punten als verlichting en remmen. Ook werd op de weegbrug het gewicht bepaald en apart voor- en achteras (ook wel eens leuk om te weten). Ik heb een 61,5/38,5% gewichtsverdeling en met een op 15 liter na volle tank, 960 kg (was 845kg).



Vervolgens vroeg hij waarom ik dan eigenlijk kwam... 'Nou, er zit (denk laat ik het voorzichtig houden) 200 pk in en het motorblok is nu een 2 liter (idem mbt voorzichtigheid over de cylinderinhoud) turbo en dat geeft ruim 40% meer vermogen dan origineel (1300cc met 44 pk...)'
Hij weer naar binnen en na veel gebel en overleg bleek dat de RDW je vanaf 1 mei dit jaar je niet meer naar Lelystad mag sturen en moeten ze de aanpassingen gewoon op je kenteken zetten!
De keurmeester was het er duidelijk niet mee eens dat die regel nu gold, maar kon niet anders... Tevens werden er door zijn collega veel foto's gemaakt want ze waren een verzoek aan het indienen om de wet terug te wijzigen zei hij en oa mijn auto was daarbij een voorbeeld... Ok dan...
Op mijn aangeven nam hij letterlijk over wat ik zei dat de cyl.inhoud was en het vermogen, ik moest 25 euro afrekenen en zou de nwe papieren binnen 2 weken thuisgestuurd krijgen.
Ik dacht nog yeah, right, voor 25 euris een nieuw aangepast kenteken met 200 pk erop, zal wel ergens een addertje komen.
Niet dus: Na 10 dagen lag er een nieuw kenteken in de bus: 2 liter en 204 pk (150 kW) op kenteken!

Voor wie het niet gelooft:


Ik denk dat de overheid hier niet zo heel erg ruchtbaarheid aan wil geven, maar hierbij mijn ervaring dus. Als je nog iets bijzonders gebouwd hebt, is denk ik nu je kans om het op kenteken te laten zetten. Uiteraad wel zorgen dat het allemaal goed en deugdelijk is, want we willen ze geen aanleiding geven om de wet in te trekken oid
Succes!


http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... =10&t=6873

check zelf maar met foto's
dit is wat ik ervan weet mijn broer kent ook een man met een 205 gti met een 2l turbo uit een xm ook gewoon op kenteken en dat was vorig jaar.
zolang je bij hetzelfde aantal cil blijft geen probleem.

voor de verzekering dan ook niet meer omdat het op het kentekenbewijs staat
m.v.g crexje

emielCRX
Addict
Berichten: 194
Lid geworden op: 12-06-2009 19:03

Bericht door emielCRX » 26-05-2010 20:05

Mooie regeling zeg!! Maareh 40%...? 44 naar 204 pk is ietsje meer dan 40%... 8)

crexje
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: 22-06-2008 22:39

Bericht door crexje » 27-05-2010 07:54

8) idd die gast is goed gek
hij zit nu op 381 pk en over de 400nm aan koppel met dat gekke ding
en dat alles gewoon luchtgekoeld

ik heb hem een keer ontmoet op zandvoort tijdens zo'n harc dag
ik moet zeggen gaat goed van zijn plek :shock:

verder het blinderen van ramen mag achter wel alleen de zijramen van de
voorkant mag wel geblindeerd worden moet 65% licht doorlaten
kun je bij de betere ramenmannen zo'n kaartje voor krijgen die je achter de raam kunt houden.
alleen het beplakken mag niet dus dat word dan coaten van de ramen wat best een dure bezigheid is .

Plaats reactie